به گزارش گیل خزر از کلانشهر : زنجیرهای از زیرپا گذاشتن قانون در انفجار مرگبار امروز در جایگاه سی ان جی رشت وجود دارد.اما چگونه صاحبان خودروهایی مانند نیسان منفجر شده در رشت به مدت ۲۰ ماه هم از تست چشمی مخزن گاز فرار میکنند و هم از زیر بار بررسیهای هیدرواستاتیک که نشستی و […]
به گزارش گیل خزر از کلانشهر : زنجیرهای از زیرپا گذاشتن قانون در انفجار مرگبار امروز در جایگاه سی ان جی رشت وجود دارد.اما چگونه صاحبان خودروهایی مانند نیسان منفجر شده در رشت به مدت ۲۰ ماه هم از تست چشمی مخزن گاز فرار میکنند و هم از زیر بار بررسیهای هیدرواستاتیک که نشستی و فرسودگی مخزن گاز را نشان میدهد در میروند؟ این که در برخی مراکز معاینه فنی ایران افرادی حضور دارند که بی توجه به تبعات کارشان با ظاهری دلسوزانه به نام تحمیل نکردن هزینه به راننده از بررسیهای دقیق فنی و تستهای مربوط به سی ان جی عبور میکنند از سوی مسئولان امر قابل کتمان نیست.
ه دلیل افزایش قیمت بنزین و همچنین ترویج سوخت پاک طی سالهای گذشته خودروهای دوگانه سوز، بازار داغی در ایران پیدا کردهاند.
خودروهایی که با استفاده از گاز CNG هزینهای به مراتب کمتر از بنزین پرداخت میکنند. البته که در همین سالهای مورد اشاره، خودروهای تولید شده در کشورهای توسعه یافته با انرژی پاک و دارای کمترین آلاینده یعنی برقی بوده زیر پای مردمانشان قرار داده شده است. به دلایل مختلف از جمله تحریمهای اقتصادی بین المللی علیه ایران و البته اصرار به ساخت خودروهای فاقد کیفیت و ایمنی، مردم ایران همچنان ناچارند از خودروهای با سوخت بنزینی و یا دوگانه سوز با گاز استفاده کنند.
مشکل خودروهای گازسوز از جایی آغاز میشود که نظارتهای ایمنی سفت و سخت برای استفاده کنندههای گاه بی اطلاع و فاقد مسئولیت لازم در ایران وجود ندارد . از آنجایی که گاز CNG به صورت پر فشار وارد مخزن پمپ خودروها میشود این مخزنها پس از هر بار استفاده با فشار شدیدی مواجه میشوند. به همین دلیل از نظر فنی تمام مخازن سی ان جی خودروها، دارای تاریخ تست و انقضا هستند.
اما به دلیل هزینه و تعویض احتمالی مخزن و یا قطعات، شماری از رانندهها نسبت به بررسیهای فنی این موضوع در موعد مقرر خودداری میکنند. بی توجهیای که در موارد متعدد در ایران باعث بروز حوادث مرگبار برای راننده و افراد بیگناه حاضر در جایگاه سی ان جی شده است.
علی رغم آنکه یکی از الزامات گرفتن معاینه فنی برای خودروهای دوگانه سوز، گرفتن تاییدیه مخزن گاز CNG از طریق مراکز مجاز است اما خودروهای دوگانه سوز و یا گازسوز مختلفی در سطح شهر وجود دارد که افراد با روابط خارج از قاعده و به صورت غیرقانونی نسبت به دریافت معاینه فنی اتومبیل خود اقدام می کنند.
حادثه انفجار مرگبار پمپ گاز نیسان که صبح امروز در جایگاه سی ان جی میدان گیل رشت رخ داد بار دیگر اهمیت بررسیهای مداوم خودروهای گازسوز را روشن می کند.
در این ارتباط علیرضا زارع رئیس سازمان حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری رشت که در محل حادثه حضور داشت گفت: طبق بررسیهای اولیه به نظر میرسد که علت انفجار انقضای معاینه فنی مخزن گاز CNG نیسان است.
او توضیح داد که براساس مشاهدات، ۲۰ ماه از آخرین تست مخزن نیسان منفجر شده در جایگاه CNG میدان گیل رشت گذشته بود و استانداردهای لازم را برای تردد نداشت.
سوالی که پیش میآید این است که راننده این خودرو و موارد مشابه چگونه موفق به دریافت معاینه فنی میشوند؟
اگراین خودرو معاینه فنی دریافت نکرده است چگونه ۲۰ماه گذشته بدون برخوردهای قانونی در سطح رشت و احتمالا گیلان و شاید ایران تردد کرده است؟
آیا در این مدت هیچ تخلفی از راننده سر نزده است که ماموران، این بمب سیار در جادهها و جایگاههای سوخت را متوقف کنند؟
فردی که ظاهرا با دلسوزی نسبت به تست و بررسی تاریخ انقضای کپسول و مخزن سی ان جی این قبیل خودروها بی توجهی میکند هیچ تصوری از حجم انفجار که کاملا قابل پیش بینی است دارد؟
سال ۹۶ مدیر کل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور اعلام کرد که برای خودروهای گاز سوز یا دوگانه سوز پیوستن به سامانه سیمفا الزامی است. سامانهای که قرار بود خودروهای فاقد معاینه فنی را شناسایی و نسبت به جریمه آنها اقدام شود.
زنجیرهای از زیرپا گذاشتن قانون در انفجار مرگبار امروز در جایگاه سی ان جی رشت وجود دارد.
اما چگونه صاحبان خودروهایی مانند نیسان منفجر شده در رشت به مدت ۲۰ ماه هم از تست چشمی مخزن گاز فرار میکنند و هم از زیر بار بررسیهای هیدرواستاتیک که نشستی و فرسودگی مخزن گاز را نشان میدهد در میروند؟
این که در برخی مراکز معاینه فنی ایران افرادی حضور دارند که بی توجه به تبعات کارشان با ظاهری دلسوزانه به نام تحمیل نکردن هزینه به راننده از بررسیهای دقیق فنی و تستهای مربوط به سی ان جی عبور میکنند از سوی مسئولان امر قابل کتمان نیست.
این کار، گاه با زیرپاگذاشتن قانون و اخلاق و طمع مالی انجام میشود و گاهی هم به اسم اخلاق و از روی دلسوزی ظاهری.
اما ناظران امر باید با تمهیدات قانونی و بررسیهای دائمی به این قبیل افراد تفهیم کنند که دلسوزیهای ریاکارانه آنها در آیندهای نه چندان دور باعث انفجار همان خودرو خواهد شد و آنها مستقیم و غیرمستقیم در این حوادث نقش دارند. انفجاری که مانند امروز باعث مرگ یک انسان و مجروح شدن چند نفر و وارد آمدن میلیاردها تومان خسارت به جایگاه سوخت و خودروهای حاضران بیگناه در جایگاه میشود.
وضعیت نامناسب اقتصادی ایران بر کسی پوشیده نیست. استانداردهای زیست زندگی عادی مدتهاست در این کشور با شیب تندی رو به سقوط میرود؛ سفرههای بسیاری از مردم کوچک شده و در تعدادی از خانوادهها بعد از حذف گوشت و مرغ به کاهش مصرف لبنیات و میوه رسیده است.
با اینهمه آیا اوضاع نامناسب معیشتی باید مجوزی برای سرپرست این قبیل خانوادهها باشد که مثلا به مواردی مانند تست مخزن سی ان جی بیتوجهی کرده و زمینه انفجار مرگبار برای خود و افراد جامعه را فراهم کنند؟
میتوان درک کرد که گاهی برای یک راننده، پرداخت یک میلیون تومان برای تستهای فنی دشوار باشد اما در میانهی بی توجهیهای مسئولان امر، شهروندان مسئول باید به این بیاندیشند که زیانهای عدم توجه به موارد ایمنی و در اینجا تست فنی متوجهی خودشان میشود یا مسببان وضع موجود؟
- نویسنده : گیل خزر
Saturday, 2 December , 2023