نخستین نشست قرارگاه زیستی استاندار گیلان: رفع معضل ۳۸ ساله‌ی پسماند در مرکز استان به نتیجه رسیده، تلاش کنیم اجرای این طرح تا رسیدن به شرایط مطلوب تداوم یابد. گیل خزر به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز گیلان ؛ استاندار امروز در نخستین نشست قرارگاه زیستی گیلان در رشت با اشاره به اراده‌ی جدی دولت سیزدهم برای […]

نخستین نشست قرارگاه زیستی

استاندار گیلان: رفع معضل ۳۸ ساله‌ی پسماند در مرکز استان به نتیجه رسیده، تلاش کنیم اجرای این طرح تا رسیدن به شرایط مطلوب تداوم یابد.

گیل خزر به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز گیلان ؛ استاندار امروز در نخستین نشست قرارگاه زیستی گیلان در رشت با اشاره به اراده‌ی جدی دولت سیزدهم برای رفع اصولی معضل پسماند گیلان به ویژه رشت، گفت: در یکسال و نیم گذشته برنامه‌های خوبی از سوی دولت در حوزه‌ی مدیریت بهینه‌ی پسماند و راه اندازی کارخانه‌ی کود آلی لاکان اجرا شده و این روند تا حصول نتایج مطلوب ادامه خواهد یافت.

دکتر اسدالله عباسی همچنین از افزایش ظرفیت تولید کارخانه‌ی کود آلی لاکان رشت به بیش از ۸۰۰ تن در روز خبر داد و افزود: این ظرفیت سبب شده ، دفع غیر بهداشتی زباله در منطقه‌ی سراوان متوقف شده و زباله‌ی تولیدی در حوزه‌ی مرکز استان به نحو شایسته ایی مدیریت و امحاء شود.

رییس قرارگاه زیستی گیلان در ادامه با اشاره به کم کاری‌های ۳۸ سال گذشته استان در حوزه‌ی مدیریت پسماند، اضافه کرد: بی شک جبران نقیصه ایی که در مدت ۳۸ سال تداوم داشته را نمی‌توان یک ساله برطرف کرد ، اما حرکتی که برای مدیریت پسماند در استان آغاز شده، منشا تحولات سازنده ایی ست که در بستر وحدت رویه و تعامل منطقی مجموعه‌ی دست اندرکاران می‌تواند به نقطه‌ی عطفی در حوزه‌ی محیط زیست تبدیل شود.

وی دربخش دیگری از سخنان خویش با انتقاد از برخی اظهار نظر‌های غیر کارشناسانه در خصوص دلیل انتقال مواد زائد کارخانه‌ی کود آلی لاکان در محل سروان ، اضافه کرد : طبق اعلام کارشناسان محیط زیست ، مواد زائد کود آلی هیچ زیان به محیط زیست وادر نمی‌کند و تلفیق آن با مصالح معدنی روند تکمیل طرح ساماندهی لندفیلد سراوان را سرعت می‌بخشد.

استاندار همچنین بر لزوم اطلاع رسانی و آگاهی بخشی عمومی در خصوص اقدامات موثر و کارسازی که برای مدیریت پسماند در استان شده، تاکید کرد و افزود: علاوه بر مدیریت زباله و اجرای طرح تفکیک از مبدا که همراه با افزایش ظرفیت کارخانه‌ی کود آلی رشت، منشا اثرات سازنده در روند مدیریت پسماند در مرکز استان شده اقدامات خوبی هم در حوزه‌ی ساماندهی فاضلاب رشت و احیای ۲ رودخانه‌ی زرجوب و گوهر رود در دست اجراست و اجرای سیستم تصفیه‌ی شیرابه‌ی لند فیلد سراوان هم از اقداماتی ست که برای حفاظت از منابع آبی منطقه بخوبی پیش می‌رود.

دکتر اسدالله عباسی در همین راستا از مدیران و متولیان حوزه‌ی مدیریت پسماند در استان خواست ، ابعاد مختلف روند ساماندهی پسماند در گیلان را برای مردم تشریح کنند و افکار عمومی را در جریان حقایق قرار دهند تا تداوم کار در بستر یک همراهی و هم افزایی به نقطه‌ی مطلوب رهنمون شود.

سردار محمد عبدالله پور ، فرمانده‌ی سپاه قدس گیلان نیز در این نشست اقدامات حمایتی به عمل آمده برای مردم منطقه‌ی سراوان را در قالب محرومیت زدایی ، برپایی میز خدمت ، ارایه‌ی خدمات فرهنگی و اجتماعی و اشتغالزایی تشریح کرد و افزود: تامین مصالح برای پیمانکار ساماندهی لند فیلد سراوان نیز از اولویت‌هایی است که می‌توان توام با استفاده از مواد زائد کارخانه‌ی کود آلی تکمیل این طرح را سرعت بخشید.

در پایان این نشست نیزهر یک از مدیران حوزه‌ی آبفا ، آب منطقه ایی ، بهداشت و درمان ، فرهنگ و ارشاد و ورزش و جوانان گیلان ، گزارشی از مهمترین اقدامات به عمل آمده در منطقه‌ی سراوان رشت برای بهبود خدمات عمومی ارایه کردند.

  • نویسنده : گیله خزر (گیل خزر)