بازرس کل گیلان گفت: وضعیت تالاب بین المللی انزلی یکی از دغدغه‌های مردم گیلان، بندرانزلی، دوستداران محیط زیست و همچنین جوامع محلی است. گیل خزر به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ، احمد آقایی امروز ضمن بازدید از تالاب بین المللی انزلی در جلسه احیای این تالاب که در مامور سرای اداره محیط زیست […]

بازرس کل گیلان گفت: وضعیت تالاب بین المللی انزلی یکی از دغدغه‌های مردم گیلان، بندرانزلی، دوستداران محیط زیست و همچنین جوامع محلی است.

گیل خزر به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ، احمد آقایی امروز ضمن بازدید از تالاب بین المللی انزلی در جلسه احیای این تالاب که در مامور سرای اداره محیط زیست بندرانزلی برگزار شد، با تاکید بر اینکه تالاب بین المللی انزلی میراث کشور و میراث طبیعی ماست، گفت: این تالاب زیستگاه پرندگان، خزندگان و حیوانات، منبع ارتزاق و اقتصاد جوامع بومی است.

وی همچنین با اشاره به اینکه این تالاب در حوزه گردشگری رونق داشت و منبع درآمد بود افزود: در حوزه صید نیز جامعه صیادی از آن بهره‌مند بودند، اما در اثر غفلت ما و سو مدیریت گذشتگان؛ تسامح و تساهل آنها، عوامل قهری و طبیعی سبب شده امروز شاهد نفس‌های آخر این تالاب باشیم.
بازرس کل گیلان گفت: اگرچه در چند سال اخیر با تلاش‌های صورت گرفته، تالاب نفس می‌کشد و حیات دارد ولی هنوز نیاز به کمک و مساعدت است.
آقایی با بیان اینکه تالاب بین المللی انزلی در ۲ حوزه کمی و کیفی به صورت جدی دچار آسیب، چالش و تهدید است، افزود: کاهش عمق آب و خشک شدن؛ آسیب کیفی تالاب است در حوزه کمی نیز تصاحب اراضی تالابی، کاشت درخت و فروش زمین‌های تالاب به خریداران غیربومی از جمله این تهدیدات است.
آقایی با بیان اینکه آبخیزداری یکی از راه‌های کنترل فرسایش خاک، جلوگیری از جاری شدن رسوبات و ته نشین شدن در رودخانه‌ها است، گفت: دولت اعتباراتی تخصیص داده، و ما اعتبار را فقط بهانه می‌کنیم، اما اراده مهم‌تر از اعتبارات است.